O-Ringen E5 (27/07/2018)
Kategoria: Kilpailut
L-1: Polun jälkeiset käyrämuodot olivat kohtuu selkeitä. Ennen rastia piti osata nousta taso ylös. Onnistuin siinä.

1-2: Rastin jälkeen kun nousi tason ylös niin oli aika peitteistä ja siinä suunnassa harhaannuin ja painoin liikaa vasemmalle. Sitten polkusuunnistin kohtuu suoraviivaisesti rastia edeltävälle mäelle. Sieltä paistoi silmään kivikon takainen kumpare ja meinasin juosta sinne mutta onneksi onnistuin korjaamaan.

2-3: Hyvin meni. Hyvä lähtösuunta, kumpareet näkyi vasemmalla (oli hyvä näkyvyys) ja kivi oikealla.

3-4: Ihan hyvin. Olisi voinut olla vieläkin suoraviivaisempi, esim. heti lähtösuunta paremmin ja kun olisi tarkemmin polun mutkaan tiheikön jälkeen niin olisi ollut bueno. Rastinotto hyvin, sain jyrkänteen vasemmalta näkyviin ja tason haltuun.

4-5: Aika vaikea rasti. Otin Höijin kanssa rauhaksiin tämä. Piti osata käyttää kompassia ja apuna myös käsitys kuinka paljon tarvitsee laskea.

5-6: Varmaankin olisi kannattanut kiivetä heti ylös. Nyt menin kampajykän alla kivikossa ja jumituin melko pahasti ylös yrittäessä. Rastinotto ihan ok. Näin jyrkänteen vasemmalla.

6-7: Ihan ok. Tarkoitus oli alunperin kiertää mäkeä vasemmalta mutta tuosta avokalliota pitkin oli niin hyvä nousta että vedinkin laavun kautta. Rastinotossa taas jykä vasemmalta haltuun.

7-8: Hyvin pysyin alkuvälin suunnassa. Nenää myöten oli niin mukava laskea että hairahduin sinne. Liian suuripiirteisesti olin katsonut että oja ohjaa suoraan rastille. Tai siis ojan ylityksessä olisi vielä pitänyt vilkaista kompassia. Nyt nousin siis vasemmanpuoleiselle nenälle ensin.

8-9: Tää oli varmaan ihan hyvä reitinvalinta. Rastinotossa menin hölmönä katsomaan yhden notkorastin koodin vaikka olin kyllä aikaisemmin jo katsonut että rasti on kivellä.

9-10: Liian suuripiirteisesti yritin mennä. Suunnalla ja sitten polun jälkeen nenämuoto haltuun. Oikeasti olisi pitänyt tietää tasan tarkkaan mistä kohtaa lähtee polulta. Eli olisi pitänyt ottaa kohteita jo ennen polkua. Polun jälkeen kova sana olisi ollut nähdä pirunpelto. Nyt kun meni tuonne rinteeseen pyörimään niin löysi kyllä rasteja mutta ei omia. Terävät jyrkännenenät oli helppo samaistaa toisiinsa. 3:20 virhe. Ylipäätään mulla oli jotenkin uupunut hetki suunnistuksellisesti. Se olisi ollut hyvä hoksata ja tsempata suunnistusajattelua erityisesti.

10-11: Lähtösuunnan jälkeen vähän suunta heitteli mutta muuten ihan ok. Rastinotossa oikeestaan kaikki kohteet oli aika selkeitä ja kivellä ennen mun omaa rastia oli vielä lippu niin se kiinnitti huomion ja siitä oli hyvä jatkaa.

11-12: Nousin mäen ja viivan oikealla puolella näkyvä nenäkumpare oli tosi hyvä kohde ennen rastinottoa.

12-13: Aika suoraan onnistuin menemään. Rastinotossa paksumpi jyrkänne oli hyvä kohde.

13-14: Lähdin nousemaan rastilta vaikka olisi voinut ihan hyvillä mielin vain laskea. Eli sellainen kokonaiskäsitys rastivälistä ja siitä, kuuluuko nousta vai laskea, puuttui. Avokalliokumpare ja suo olivat selviä. Silti rastinotto oli aika vaikea ja tulin sinne vähän mutkan kautta. Ehkä olisi suon jälkeen pitänyt enempi luottaa kompassiin. Lisäksi hämäsi kun en nähnyt vasemmalla rinnettä vaikka ajattelin siihen juuri tukeutua. Sen verran peitteistä ilmeisesti oli.

14-15: Jyrkänteet vasemmalla olivat melko selkeitä. Ennen rastia näin jotain kiviä jotka olivat ilmeisesti liian pieniä kartalle ja aloin sitten kampeemaan oikeelle josko rasti olisi siellä. Lopulta sain käyrämuodon haltuun ja osasin lipulle asti.

15-16: Tarkoitus oli paukkia suoraan polun mutkaan, nousta sitä myöten seuraavaan mutkaan ja siitä rastille mutta tästä suunnitelmasta onnistuin noudattamaan vain loppuosan kun alussa suunta haritti liikaa vasemmalle. Ennen rastia kävin katsomassa jo edeltävän kiven takaa josko siellä lippu pilkottaisi. Eli aivan tarkalleen en ollut rastinotossa kartalla.

16-17: Lähtösuunta ja Aschwandenin peesissä rastille.

17-18: Varmaan ihan ok reitinvalinta. En heti tajunnut että pölähdän noin ylhäältä rastiympyrään. Eli siinä vähän epäröintiä ja hidastelua. Olisi pitänyt ottaa alempaa nenämuotoa haltuun. Se olisi varmaankin ollut selkeä.

18-19: Aika helppo oli putata polun jälkeen kahden kumpareen väliin.

19-20: Lähtösuuntavirhe. Myös pururadan mutkan jälkeen vähän liikamutkaa matkaan. Taisi olla jokin moottorikelkkaura avosuolla joka vietti sivuun. Loppuosa välistä hyvin.

20-M: Loppurata hyvin. Sain myös hyvän iskun päälle ja maltoin karttaakin vielä tarpeeksi niin että 21. rasti löytyi sujuvasti.