SM-pitkä, Neitvuori (26/08/2018)
Kartta: Neitvuori
Järjestäjä: Navi
Discipline: 14,7 km
K-1: Hallittua, näkyvyys oli hyvä ja ehdin suunnitella reitinvalinnan kakkoselle melko hyvin.
1-2: Nopeasti oli selvää, että lähden vasemmalta ensimmäisen mäen yli ja polkuun tukeutuen rastille. Arvoin pitkään, että juoksenko lopun suoraan lammen vierestä mutta päädyin kuitenkin kiertämään täysin polkua pitkin riskittömän valinnan näin kisan alussa. Yllättävän paljon siinä hävisi. Alussa optimivalinta, ensimmäisen mäen kierto oikealta ei edes käynyt mielessä.
2-3: Huipun vasemmalta puolelta löytyi hyvä uranpohja ja helppo rastinotto.
3-4: Muistin alueen todella vaativaksi 2016 B-finaalista. Ehkä siitä hämääntyneenä aloin heti ensimmäisen suon jälkeen lukea itseäni jo seuraavan mäen vihreällä tasanteelle eli noin 500 m eteen. Alkoi hetekllisesti kylmätä kun jyrkänteitä näkyy joka puolella eikä kartalla täsmää. Iso rinne onneksi toki pelasti tilanteen eikä ajanhukkaa juurikaan syntynyt. Siitä sitten rastille suhteellisen helposti, tiputin vauhtia ja sain kiinni oikeista kohteista tasaisin väliajoin. Näin peitteisellä ja haastavalla alueella todella vaikeaa ennakoida, agressiivisemmin olisi silti pitänyt juosta.
4-5: En nähnyt haluamiani kohteita rinteellä ja varovaisuutta sen takia. Iso kivi toi taas varmuuden, mutta silti pysähdys notkossa ennen kuin uskalsin pudottaa rastille.
5-8: Hyvin, pieni koukku seiskalle juoksu-uraa hakiessa.
8-9: Vielä kasille tullessa hyvin epävarma reitinvalinnasta joten parinkymmenen sekunnin tuumaustauko rastilla. Melko tasapuolisena mielessä vasen iso kierto ja oikealta pienempi kierto. Otin oikean. Heti alussa typerästi en lähtenyt rastille tullessa käyttämääni uraa vaan suoraan pehmeän suon läpi. Pulmana oli vielä päättää nouseeko valinnan ensimmäinen mäki parhaiten oikealta tien kautta, vasemmalta pientä polkua vaiko suoraan. Valitsin tien ja sen vuoksi lähdin myös Kivilampea kiertämään oikealta. Kivilammen rannassa polulla tuli hämähäkinseittiä naamalle ja siitä sai vaikutelman että tuskin tämä ainakaan suosittu reitti on. Ei silti vaikuttanut siellä niin huonolta, kun variaatioita oli monia. Reitinvalinnan loppu oli koko ajan selvillä, polkua matalamman mäen yli ja sieltä suoraan viimeisen ison kukkulan yli. Onnistuin mielestäni oman reitinvalinnan toteutuksessa melko hyvin, mutta se vaan oli monessa kohdassa auttamattomasti liian hidas. Yllättävän paljon hävisi varsinkin lopussa polkua pidemmälle hyödyntämällä.
9-10: Hyvin, hyvä fiilis.
10-11: Kuningasidea hyödyntää 2016 karsinnasta muistelemani ura mäen päällä kuviorajalla. No ei ollut uraa. Melkein heti tieltä lähdettyä tiesi että nyt tuli virhe. Tappiota kuitenkin vaan 57 sek, olisin kuvitellut pahempaa.
Salmiakki: Ok, mutta agressiivisemmin tällaisessa avoimessa metsässä pitää vetää. 13 olisi pitänyt hakea viivan vasemmalta puolelta, nyt jokunen käyrä turhaa nousua ja pari jyrkkää kohtaa myös alaspäin.
17-20: Hyvin, tuntui helpolta ja hyvältä mutta samanlaista tasapaksua se rastiväliajoissa on.
20-21: Valitsin oikean kierron lammen rantaa, koska sieltä uskoin varmuudella uran löytyvän. Löytyi ja väli meni hyvin, mutta silti selkeästi huono reitinvalinta myös tässä.
21-M: Hyvin, mutta kiri ei irronnut.
Näytä kommentit (0)

SM-pitkä, Neitvuori (26/08/2018) SM-pitkä, Neitvuori (26/08/2018)