Tiomila 2016 (14/05/2016)
Kategoria: Kilpailut
Osuus: 1.
L-K
Suunnitelmanani lähtökiihdytyksen osalta oli olla kaatumatta ja puristaa karttaa kaikilla voimilla etten kadota sitä väkijoukkoon. Ensimmäisiin kymmeniin metreihin yritän vain juosta minkä jaloistani pääsin. Reitinvalinta ykkösvälille. Pakko on nousta koko penkka muiden mukana. Sitten uraa alle mutta melko lähellä viivaa. Jälkikäteen katteltuna ei olis ollu huono mennä vasemmalta pidemmin tietä ja polkua alas (vihreä reitti).

K-1
Polulla letka meni mielestäni turhan hitaasti ja aloin ryskimään metsän kautta ohitse. Polku oli niin vetelä että se onnistui melko hyvin. En pysynyt kartalla mutta edessä oli vielä tie ennen rastia. Vilkuilin vain suuntaa. Tien jälkeen pääsin takaisin kartalle ja yritin ottaa rastin niin varmasti kuin osasin. Luin joka kohteen ja pidin kompassia sojossa. Otin polunkin alle. Tiheikkö hahmottu vasemmalta ja pian näky lippu.

1-2
Kaikki keskittyminen oli ollut rastinotossa ja rastilta lähdettyä tuli reitinvalinnan kanssa liian kiire. Jotkut lähti vasemmalle mutta ylämäki ei houkuttanut. Varsinkin kun lähellä viivaa menee koko ajan jonkinlainen ura. Lähdin suoraan ja otin ensimmäisen polun alle. Loput letkasta lähti sen sijaan oikealle rullaamaan mäkeä alas. Juoksin polullla yksin ja tarkistin useampaankin kertaan että polku menee oikeaan suuntaa, sillä jos lähtee omille teilleen niin mieluusti sitten suunnistaa virheittä. Aukolla sain taas näköyhteyden muihin ja tulevalla tiellä näin letkan kärkipään. Puntaroin valintaa oikean ja suoran välillä. Suora näyttää muuten hyvältä mutta penkkaa tulee aivan valtavasti. Otan oikean tiekierron kun sinne lähtee muitakin. Tiellä juostaan aika kovaa. Koitin saada letkan kärkeä kiinni mutta ei se oikein lähentynyt. Poikkesin metsäpolulle ja muut lähti sitä jatkamaan kun oma suunnitelmani oli oikaista suon läpi suoraan tielle. Lähden sinne mutta kukaan ei tule mukaan. Mietin taas miksen vain juokse letkan mukana. Alamäessä tiellä rullasin TuMen Michielsin pienen etumatkan kiinni. Olin aika fiiliksissä. Tieltä lähdettiin tempomaan tosi jyrkkää ylämäkeä. Otin pari kävelyaskelta mutta loppumäen juoksin. Peilasin vasemmalla olevaan jyrkänteeseen ja näin kaukana kuinka joku porukkaa käy omalla rastillani. Jälkikäteen katteltuna tolle mun hajonnalle olis ollu paras mennä vasemmalta. (vihreä reitti kartassa) Itse asiassa sieltä tultiin yli minuutti kovempaa.

2-3
Se sama jyrkkä mäki alas ja tien mutkasta kohti rastia. Koitin peilailla viereisiä kumpareita mutta en oikein löytänyt niitä maastosta. Tämä olikin ensimmäinen yhteinen rasti ja sinne johti katkeamaton letka.

3-4
Lähtösuunta ja suunnitelmana poimia rinteessä vinosti makaava jyrkänne ja sieltä viimenen suunta rastille. Ärsytti kun edessä ei osata juosta kivikossa. Myöhemmin ärsytti kun en malttanut suunnistaa. Lähden kiertään letkaa ja jätin suunnistuksen vähän taka-alalle. Näen jyrkänteen ja otan vikan suunnan rastille. Ja sitten juoksen vaan ihan ilman kartanlukua ja matkanarviointia. Näen hyvän letkan joka juoksee ihan hyvään suuntaan. Ja ne näyttävät vielä siltä että ottaisivat rastia. No niinhän ottavatkin, mutta hajontarastia. Siellä kartta auki ja niin aukasee muutama muukin. Kysyn koodia ja Varegin kaveri sanoo sen täsmäävän. Sama kaveri lähtee takaisinpäin ja kysyn vielä että tietääkö hän missä ollaan. Sanoo tietävänsä ja lähden hänen peesiin. Joudutaan mennä letkaa vastavirtaan ja vielä ylämäkeen. Harmittaa tosi paljon, mutta yksi asia jyskytti onneksi päässä yli muiden, eli nyt ei saa tyytyä hitaampien letkojen vauhtiin eikä varsinkaan tehdä lisää virheitä. Tuo otti n. 2 minsaa. Ihan sika tyhmää lopettaa suunnistus 100m ennen rastia. Ja olishan se pitänyt nähdä että tuo on tosi vaikea rasti.

4-5
Seuraava väli onkin aika selkeä ja ylämäkeen oli myös hyvä purkaa kiukkua tempomalla se ylös niin kovaa kuin pääseen. Jotkut hurjat tempo vielä koko penkan mutta itse otan vasemmalta jyrkänteen alta loivivan reitinvalinna. Luen loppuvälin käyrämuodot tarkasti ja naulaan rastin.

5-6
Lähtösuuntavirhe muiden mukana. Käyrämuodot ovat selkeitä ja rasti naulaantuu.

6-7
Olis pitänyt mennä suoraan. Taas tuli ehkä vähän suotta juostua letkassa.

7-10
Sellatteita kivoja toteutusvälejä joissa pari kohdetta ylös ja muuten koitan juosta selkiä kiinni. Ei se toki mitään helppoa ole kun kaikki muutkin juoksevat minkä jaloistaan pääsevät.

10-11
Tiellä olisi kannattanut juosta pidempään ja nousta rastille keltasta suikaletta pitkin. Se oli jopa 30 sek nopeempi.

11-15
Aika haastavia hajontavälejä 11-13. Sai ottaa tarkasti.

15-16
Menin aikalailla yksin kun oli tyhjä kohta letkoissa. Vähän turhaa mutkaa kun etsin uria alle.

16-V
Loppu laapotusta. Liikaa kiertelyä 17. Mennessä, oli 15 sek hitaampi ottaa alun kierto.