Tiomila (15/05/2016)
Kategoria: Kilpailut
Osuus: 5
Eikka tarjos huippupaikan lähteä liikkeelle (10.). Oli hyvä fiilis jaloissa ja latautunut olo.

L-K ensimmäinen mäki vähän passaillen, Santeri tuli rinnalle, katsoin, että ekat välit on lähellä ja lyhyitä sekä varmasti runsasta hajontaa, kuten ennakko-oletus oli. Omaa työtä siis.
K-1 eri hajonta kuin suurimmalla osalla. erkanin pääletkasta vasemmalle. pari muuta tuli mukaan. Rastille ensimmäisenä koko porukasta.
1-2 Haldenin ja Taanilan kanssa kohti seuraavaa, totesin, että tässä on hyvä ihmisen olla.
2-3 Samaa hommaa. Kuittasin Taanilan hetkellisesti pienellä kulmaoiolla. Santeri ja jompikumpi Halden pomppas rastille eri hajonnalta sopivasti eteen. Ajattelin, että seura on ok, joten vauhtikin on ok.
3-4 Tuima penkka, ei järkeviä reitinvalintoja. Taanila katosi jonnekin näkökentästä. Laitoin pikakävelyks penkassa, kuten muutkin välittömässä läheisyydessä, Vilska ilmestyi jostain eteen. Lillomarkan ukko hengitti kuin prohaska. Pururadalla ukkoja hyppi metsään mielestäni aivan liian aikasin edeltä. Itse menin pidemmälle ja hain loivemman nousun rastille. Mukavasti letkan sisään rastille.
4-5 Suunnitelma: purulle ja kompassilla suolle & nenälle, jonka takana rasti. Hämmennyin kun purun risteyksessä kaikki lähtivät vasemmalle ja itse piti edelleen jatkaa suoraan. Jatkoin eteenpäin, mutta lähdin ajatuksissani liian aikaisin. Katsoin muka kompassia ja suolla käännyin vielä "jyrkästi" oikealle, kun ajattelin että olen tullut vähän vasemmalle. Sitten taitoin takaisin vasempaan, kun halusin suolta pois. Nousin laakealle nenälle, jossa ajattelin, että tulen suoraan lipulle. Ei näkynyt rastia kummassakaan suunnassa. Hieman oikealle mentyä päätin, että ehkä se on sitten vähän matkan päässä ylöspäin ja pyrähdin sinne. Aika nopeasti kävi selväksi, että ei ja vetäisin 180 astetta ympäri ja otin 100 metrin välikirin rastille todetakseni vain Ärlan ukon tulevan rastilta jo vastaan. Virheeseen kului joku 1-1:20. Samalla oli vielä pisin hajonta (yli minuutin ero muihin), jonne ei tullut kuin pari joukkuetta. Eli jos joskus voi tehdä virheen väärällä hetkellä, niin tämä oli se.
5-6 Lähdin rastilta vähän ylivauhdilla suunnitelman mukaisesti ja koitin saada letkan häntiä näkyviin. Metsä oli pimeä ja kyllä vitutti oma tyhmyys. Nollasin ajatukset ja syvennyin suunnistamiseen. Rastia lähestyessä oli vähän peitteistä ja meni vähän jarrutteluksi.
6-7 (kivi) Samaa hommaa, periaatteessa helppoa, mutta sen verran kuusikkoista, että letka nopeuttaisi suunnistamista varsin paljon.
7-8 (ojien risteys) Samaa hommaa. Periaatteessa hyvää viivaa, mutta takaraivossa tiedostin, että tämä vauhti ei riitä millään letkan kiinni saamiseen.
8-9 (kivi) penkkaväli, suorahkoon vaan, yritin tuupata minkä jaksoin, naulasin lipun erittäin hyvin ja tuli pieni toivonkipinä, että saisin vielä joitain kiinni.
9-10 (kivi) suoraan vaan, tässäkin rastinotossa vähän paskat housussa pään pyörittelyä.
10-11 (tv) polun kautta vaan, aika hiljaista oli jo tv-tuotannossa.
11-12 jyrkkä alamäki, jossa totesin, että olisi kannattanu kiertää oikealta ympäri. purulla piti pysähtyä ja tarkistaa etäisyys mutkaan, että osuu lipulle. Edelleen tiheä rasti, jonne varsin varmistellen ja päätä pyöritellen.
12-13 purua pitkin, meinasin juosta pitkäksi, kun laakea nenä oli vieläkin matalempi mitä ajattelin ja en huomannut polun lähtöä.
13-14 (bc niityllä) päätin mennä suoraan(virhe) ja jäin kiinni vihreään, joka oli tihempää pajukkoa mitä luulinkaan. oikealta purua pitkin olisi ollut oikea valinta. Niitylle tullessa aluksi vähän hankala hahmottaa suuntia
14-15 vähän huonosti homma lapasessa
15-16 tässä jo paremmin
16-17 tyhmä reitti, suoraan pitäisi mennä.
17-M loppusuora kulki ihan hyvin, kuten kartoillekin.

Surkeaa. Ainoastaan alun oravapolkutouhuun voi olla tyytyväinen.